Співпраця з фрілансерами — розповсюджена практика, яку використовують підприємці з різних сфер діяльності. Фрілансери надають компаніям свої послуги на проєктній (тимчасовій) основі, тобто вони не входять у штат. Хто такий фрілансер, як залучити його до співпраці та які вигоди від цього отримає підприємець — розповідають експерти проєкту Школа бізнесу Нова пошта.
Хто такі фрілансери?
Фрілансер — це незалежний професіонал, який виконує роботу на замовлення для однієї або кількох компаній без укладання постійного трудового договору. Спеціаліст працює віддалено за вільним графіком. Зазвичай «фрілансер» асоціюється з представниками IT-індустрії, однак у такому форматі працюють представники різних професій.
Зокрема, компанія може замовити послуги:
- бухгалтера;
- маркетолога, SMM-менеджера, контент-мейкера;
- копірайтера, редактора, SEO-спеціаліста;
- дизайнера;
- програміста, тестувальника, Front-end розробника;
- юриста;
- коуча, репетитора;
- перекладача.
Як співпрацювати з фрілансерами?
Знайти виконавця можна на спеціалізованих онлайн-платформах — фріланс-біржах. Слід створити профіль замовника, розмістити завдання та чекати відгуків виконавців. Також можна самостійно ознайомитись з портфоліо спеціалістів та запропонувати співпрацю кандидату, який відповідає запиту компанії. Пошук виконавця також можливий за допомогою дошки оголошень в інтернеті та в тематичних чатах у соціальних мережах.
В Україні фрілансери зазвичай працюють через біржі, за цивільно-правовими договорами як фізичні особи-підприємці, за гіг-контрактом або за домовленістю без документального підтвердження угоди. Оплата праці відбувається за попереднім узгодженням. Зазвичай — це переказ коштів на особисту картку чи рахунок ФОП, рідше — розрахунок готівкою, якщо виконавець має змогу відвідати офіс компанії.
Чому компаніям вигідно співпрацювати з фрілансерами?
Співпраця з незалежними професіоналами має чимало переваг як для великих компаній, так і для малих та середніх підприємств. Зокрема:
- оптимізація бюджету — не потрібно витрачати кошти на оренду приміщення та облаштування робочого місця;
- необмеженість локальним ринком — компанія може залучити спеціаліста з будь-якого регіону та країни;
- простота співпраці — виконавця не обов’язково заглиблювати в специфіку підприємства, достатньо надати необхідні для роботи матеріали;
- гнучкість — бізнес може звертатися до фрілансерів лише тоді, коли є потреба у виконанні конкретних завдань, а не тримати в штаті працівника про всяк випадок;
- оперативність та якість виконання — незалежний спеціаліст має мотивацію швидше здати проєкт, адже його заробіток залежить від кількості виконаних завдань, на відміну від офісних працівників з фіксованою ставкою;
- відсутність соціальних виплат — роботодавець не зобов’язаний виплачувати фрілансеру відпускні та лікарняні, за винятком співпраці за гіг-контрактом.
Однак для ефективної роботи з незалежними спеціалістами необхідно налагодити процес комунікації, адже віддалена співпраця створює певні бар’єри. Важливо до початку виконання завдання обговорити всі нюанси, сформулювати чітке ТЗ, зазначити дедлайн та домовитись про регулярність звітів щодо актуального стану замовлення.